Kursy i kongresy
STANOWISKO PSI W KWESTII KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO

W odpowiedzi na prośbę o przedstawienie stanowiska w przedmiocie regulacji prawnych odnośnie możliwości udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu implantologii stomatologicznej, Zarząd PSI podjął w tej sprawie uchwałę nr 4.

                                                                                    Katowice,  27 września 2011 r.

Polskie Stowarzyszenie Implantologiczne
ul. Mielęckiego 6

40-013 Katowice  

 

Szanowny Pan, prof. dr  hab. n. med. Janusz Kleinrok
Dyrektor Departamentu Nauki  i Szkolnictwa Wyższego

w Ministerstwie Zdrowia
ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa 

 

dot. RzPP-ZPR-402-198-2/JK/11  

 

Szanowny Panie,

Przepraszam za zwłokę w odpowiedzi na pismo z dnia 6 lipca br. , która wynika z faktu, iż zebranie Zarządu PSI odbyło sie dopiero w dniu 23 września 2011.

W odpowiedzi na prośbę o przedstawienie stanowiska w przedmiocie regulacji prawnych odnośnie możliwości udzielania świadczeń zdrowotnych z zakresu implantologii stomatologicznej, Polskie Stowarzyszenie Implantologiczne podniosło tę kwestię podczas Zebrania Zarządu w dniu 23 września 2011 roku i podjęło w tej sprawie uchwałę nr 4/2011.

Oficjalne stanowisko Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego w kwestii kształcenia podyplomowego w zakresie implantologii stomatologicznej w Polsce w kontekście edukacji w Unii Europejskiej  przedstawiono w załączniku nr 1.

W przypadku wątpliwości lub konieczności udzielania dodatkowych wyjasnień, uprzejmie proszę o kontakt.

 

z wyrazami szacunku i poważania,  

dr n.med. Mariusz Duda    

 

 

 

Prezydent PSI Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego
Wiceprezydent (Polska) ICOI International Congress of Oral Implantologists

Wiceprezydent (Polska) DGOI - Deutsche Gesellschaft für Orale Implantologie      

 

Załączniki:

Załącznik nr 1. Stanowisko Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego w sprawie kształcenia podyplomowego w zakresie implantologii stomatologicznej w Polsce w kontekście edukacji w Unii Europejskiej z dnia 23 września 2011r.

Załącznik nr 2. Stanowisko  Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego wobec projektu założeń zmiany ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych  z dnia 18 stycznia 2010 r.  

Do wiadomości:

Pani L. Soszka; [email protected]
Jarosław Fiks, Dyrektor Generalny, Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
prof. dr hab. n. med. Andrzej Wojtowicz, Prezes Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Implantologii Stomatologicznej (OSIS)
dr n. med. Piotr Majewski, Dyrektor  Central European Implant Academy (CEIA)
prof. dr Georg - H. Nentwig, Uniwersytet we Frankfurcie nad Menem
dr Georg Bayer, Prezydent Deutsche Gesellschaft für Orale Implantologie DGOI
dr n. med. Maciej Hamankiewicz, Prezes Naczelnej Izby Lekarskiej (NIL)
prof. dr hab. n. med. Romuald Krajewski, Koordynator Konferencji Prezesów Towarzystw Lekarskich (KPTL)

Serwis Dentonet
Portal Dentystyczny Dental Tribune International (DTI)

 

Poznań, 23 września 2011 r.

Załącznik nr 1

        Stanowisko PSI Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego w sprawie kształcenia podyplomowego w zakresie implantologii stomatologicznej w Polsce w kontekście edukacji w Unii Europejskiej.

 

W ostatnich latach obserwujemy w Polsce dużą aktywność związaną z organizowaniem kursów przez ośrodki akademickie, ośrodki prywatne, stowarzyszenia i firmy działające w branży implantologicznej, mające na celu kształcenie lekarzy, techników dentystycznych, asystentek oraz higienistek stomatologicznych w dziedzinie implantologii stomatologicznej. Wraz z procesem unifikacji systemów edukacyjnych dotyczących szkolenia dyplomowego  w ramach Procesu Bolońskiego w Unii Europejskiej, z biegiem lat postępuje również upodobnienie schematów edukacyjnych w odniesieniu do kształcenia podyplomowego, co dotyczy także implantologii stomatologicznej. Kształcenie podyplomowe w Unii Europejskiej w zakresie implantologii stomatologicznej jest prowadzone na różnych płaszczyznach organizacyjnych – poprzez uniwersytety medyczne, stowarzyszenia naukowe zajmujące się implantologią stomatologiczną, stowarzyszenia branżowe, mające charakter związków zawodowych, ośrodki prywatne i firmy działające w branży implantologicznej we współpracy z odpowiednimi izbami lekarskimi. W celu zapewnienia realizacji szerokiego interdyscyplinarnego zakresu szkolenia zwykle rozwija się współpraca pomiędzy różnymi jednostkami organizacyjnymi. Z powodzeniem współpracują ze sobą ośrodki akademickie i ośrodki prywatne, a platformą organizacyjną są najczęściej stowarzyszenia naukowe wspierane przez sponsorów.

Szkolenia prowadzone przez różne jednostki organizacyjne (podmiot prowadzący i koordynujący szkolenie) w krajach Unii Europejskiej można porównać na podstawie różnych kryteriów: celu ogólnego kształcenia, uzyskanych kompetencji i kwalifikacji, wymaganej wiedzy teoretycznej i wymaganych umiejętności praktycznych po ukończeniu kształcenia, formy kształcenia teoretycznego i praktycznego, formy i metody bieżącej oceny wiedzy teoretycznej i nabytych umiejętności praktycznych w trakcie kształcenia, literatury i czasopism zalecanych w zakresie implantologii stomatologicznej, wykonywania określonych procedur medycznych, minimalnej liczby określonych procedur medycznych, które lekarz zobowiązany jest wykonać samodzielnie lub pod nadzorem specjalisty w czasie kształcenia, zakresu i trybu przeprowadzania egzaminu praktycznego i teoretycznego, warunków realizacji kształcenia, a także warunków akredytacji jednostek prowadzących kształcenie koordynowane przez podmiot prowadzący.

Programy kształcenia podyplomowego zawierają z reguły następujące elementy: wprowadzenie do implantologii stomatologicznej, anatomię i fizjologię w odniesieniu do zabiegu implantacji, radiologię w implantologii stomatologicznej, materiały augmentacyjne (materiały zastępujące kość, błony zaporowe), planowanie w implantologii stomatologicznej, techniki odbudowy tkanek miękkich i twardych, sterowaną regenerację tkanek w implantologii, kolejne etapy zabiegu implantologicznego, protetykę implantologiczną, przegląd różnych rozwiązań implantoprotetycznych, kliniczne i laboratoryjne fazy wykonawstwa prac implantoprotetycznych, pozycjonowanie implantów w aspekcie biomechaniki protetycznej, zagadnienia estetyki w implantologii stomatologicznej, aspekty periodontologiczne w implantologii stomatologicznej, zaawansowane zabiegi odbudowy tkanek miękkich i twardych, pełne rekonstrukcje implantoprotetyczne łuków zębowych, długofalową opiekę periodontologiczną nad pacjentem implantoprotetycznym – badania kontrolne, powikłania i sposoby ich rozwiązywania, przypadki kliniczne, zagadnienia prawne i organizacyjne w implantologii, wprowadzenie do chirurgii stomatologicznej, podstawowe zabiegi z zakresu chirurgii stomatologicznej w teorii i praktyce, uczestnictwo w zabiegach implantologicznych jako czynna asysta lub zabiegi obserwowane „na żywo”

 

Jako przykładowe szkolenia w Polsce i za granicą koordynowane przez stowarzyszenia naukowe jako główne podmioty można wymienić:

  • Curriculum Implantologii PSI – Kształcenie podyplomowe z dziedziny implantologii stomatologicznej Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego PSI (1 rok, 108 h szkoleniowych) – od roku 2005,
  • Curriculum Implantologii OSIS - Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Implantologii Stomatologicznej OSIS  (1 rok)-  od roku 2009,  - Curriculum Implantologie DGOI - Deutsche Gesellshaft für Orale Implantologie (1rok, 108 h szkoleniowych)
  • Curriculum Implantologie BDIZ EDI Bundesverband der Implantologisch Tätigen Zahnärzte – The European Association of Dental Implantologists (1 rok szkoleniowy),
  • Curriculum Implantologie DGZI Deutsche Gesellschaft für Zahnärztliche Implantologie (1 rok szkoleniowy).  

Obecnie w Unii Europejskiej realizowane są lub przygotowywane do realizacji programy szkolenia podyplomowego na poziomie studiów magisterskich (Master of Science MSc). Trwają również prace nad przygotowaniem ogólnoeuropejskiego programu na poziomie studiów magisterskich (Master of Science MSc) – European Master of Oral Implantology, który miałby obejmować między innymi ponad 2-letnie kształcenie, 24 moduły seminaryjne i magisterską pracę dyplomową.  

 

Jako przykładowe szkolenia koordynowane przez uniwersytety medyczne można wymienić:

  • Uniwersytet we Frankfurcie nad Menem – Curriculum Implantologie (1 rok, 15 ECTS)
  • Steinbeis – Hochschule Berlin we współpracy z DGI
  • Uniwersytet we Frankfurcie nad Menem – Master of Science in Oral Implantologie (MSc) (2 lata, 60 ECTS),
  • Donau Universität Krems – Master of Science Implantologie (MSc) (5 semestrów,150 ECTS).
  • New York College of Dentistry - Implant Continuum Education (1,5 roku)

Programy szkoleniowe funkcjonujące w Unii Europejskiej i prowadzone, jak wspomniano, przez różne jednostki organizacyjne i podmioty prowadzące oraz koordynujące szkolenie kończą się nadaniem różnego typu certyfikatów, uprawnień bądź umiejętności w zakresie implantologii stomatologicznej, które funkcjonują w ramach prawa obowiązującego w danym kraju członkowskim. Podejmowana jest współpraca na szczeblu ogólnoświatowym i europejskim pomiędzy różnymi stowarzyszeniami, mająca na celu ujednolicenie kryteriów i zasad edukacji w dziedzinie implantologii stomatologicznej. Przykładem takiej współpracy jest afiliacja Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego PSI w ramach ICOI International Congress of Oral Implantologists, New York University College of Dentistry oraz DGOI Deutsche Gesellshaft für Orale Implantologie (od roku 2003), jak również działalność Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Implantologii Stomatologicznej OSIS w ramach European Association of Dental Implantologists OSIS – EDI (od roku 2004), współpraca OSIS z CEIA  Central European Implant Academy oraz New York University College of Dentistry.

Poszczególne szkolenia organizowane przez różne podmioty, samodzielnie bądź we współpracy z innymi podmiotami szkoleniowymi w Unii Europejskiej, w różnych formach kończą się egzaminami i nadaniem certyfikatów umiejętności.   

 

Obecnie funkcjonują w Polsce następujące certyfikaty umiejętności nadawane przez podmioty szkoleniowe:

  • Międzynarodowy Certyfikat Umiejętności Implantologicznej - Implantolog (Fellowship) PSI/ICOI/DGOI/NYU - od roku 2005
  •  Międzynarodowy Certyfikat Umiejętności Implantologicznej - Ekspert d/s implantologii stomatologicznej (Diplomate) PSI/ICOI/DGOI/NYU - od roku 2005
  • Certyfikat Umiejętności Implantologicznej Uniwersytetu we Frankfurcie nad Menem- od roku  2007
  • Master of Science in Oral Implantologie. Uniwersytet we Frankfurcie nad Menem- od roku 2009
  • Certyfikat Umiejętności Implantologicznej OSIS/BDIZ/EDI - od roku 2009
  • Międzynarodowy Certyfikat Implant Continuum Education. NYU/OSIS/CEIA -od roku  2010  

 

Od dłuższego czasu w naszym kraju trwają prace nad programem kształcenia w zakresie umiejętności „Implantologia stomatologiczna”. Stanowisko PSI w tej sprawie zostało wyrażone w dn. 18 stycznia 2010r. w piśmie do Podsekretarza Stanu Sz.P. Adama Fronczaka (załącznik nr 2). Zgodnie z nim, Polskie Stowarzyszenie Implantologiczne nie widzi w chwili obecnej potrzeby wprowadzania w dziedzinie implantologii stomatologicznej umiejętności z zakresu węższej dziedziny medycyny i wnioskowało o skreślenie z listy umiejętności Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego dziedziny “implantologia stomatologiczna”. Polskie Stowarzyszenie Implantologiczne stoi na stanowisku, że w dziedzinie “implantologia stomatologiczna” nadawanie umiejętności powinno pozostać, tak jak dzieje się do tej pory, w gestii odpowiednich towarzystw naukowych lub uniwersytetów medycznych.      

 

Za Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego
dr n.med. Mariusz Duda

Prezydent PSI Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego
Wiceprezydent (Polska) ICOI International Congress of Oral Implantologists

Wiceprezydent (Polska) DGOI - Deutsche Gesellschaft für Orale Implantologie

   

załącznik nr 2

Katowice,  18 stycznia 2010r.  

 

Podsekretarz Stanu
Adam Fronczak

Ministerstwo Zdrowia
ul Miodowa 15
00-952 Warszawa  

 

Stanowisko  Polskiego Stowarzyszenia  lmplantologicznego  (PSI)   wobec  projektu  założeń zmiany ustawy o zawodach lekarza i lekarza  dentysty w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych  dziedzin medycyny lub  udzielania określonych świadczeń zdrowotnych

 

Prace legislacyjne w Departamencie  Nauki  i Szkolnictwa Wyższego  Ministerstwa Zdrowia nad umiejętnościami z  zakresu węższych dziedzin  medycyny  lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych trwają ponad 10 lat. W międzyczasie  powstawały różne, często sprzeczne projekty, rozporządzenia, przeprowadzano  konsultacje i  dyskusje wramach  Naczelnej Rady  Lekarskiej, towarzystw naukowych i wielu innych podmiotów związanych ze środowiskiem lekarskim.  

W dniu 17. 06.  2003  roku  Polskie  Stowatzyszenie Implantologiczne złożyło w  Departamencie Nauki iSzkolnictwa Wyższego  Ministerstwa Zdrowia program szkolenia w węższych dziedzinach medycyny w odniesieniu do implantologii stomatologicznej, w kolejnych latach  PSI uczestniczyło w konsultacjach związanych z kolejnymi modyfikacjami wspomnianych projektów. W 2008 rook powstała Komisja  Programowa przy  CMKP dla  wprowadzenia umiejętności "implantologia stomatologiczna”,  która  prowadziła  szczegółowe  prace   nad   programem  umiejętości zgodnie z rozporządzeniem z dn. 27.06. 2007 r. Prace  Komisji   zawieszono, powołując się na  uchybienia formalno-prawne we wspotnnianym rozporządzeniu.

 W  żadnym z krajów  Unii  Europejskiej nie  funkcjonuje "ministerialny" kształt  ''umiejętności implantologicznej". Funkcjonują ''umiejętności" nadawane po  ukończeniu odpowiednich cyklów szkoleniowych, których prowadzenie koordynują uniwersytety lub towarzystwa naukowe.

Obserwujemy dużą aktywizację środowiska zawodowego zarówno doświadczonych jak i młodych lekarzy dentystów w kierunku zdobywania istniejących „umiejętności implantologicznych”. Panuje powszechna opinia, że zostały opracowane (zgodnie ze stanowiskiem i sugestią z dn. 25.08.2009r. Komisji Stomatologicznej Naczelnej Rady Lekarskiej) w racjonalny sposób, są dostosowane do specyfiki zawodu, realizowane w obecnych warunkach rynku stomatologicznego i gwarantują jednocześnie odpowiedni poziom tej formy edukacji.

W związku z powyższym, Polskie Stowarzyszenie Implantologiczne nie widzi w chwili obecnej potrzeby wprowadzania w dziedzinie implantologii stomatologicznej umięjetności Departamentu Nauki i Szkolnictwa Wyższego dziedziny „Implantologia stomatologiczna.”

Zgodnie z przedstawionym powyżej uzasadnieniem, Polskie Stowarzyszenie Implantologiczne stoi na stanowisku, że w dziedzinie „implantologia stomatologiczna” nadawanie umiejętności powinno pozostać w gestii odpowiednich towarzystw naukowych lub uniwersytetów medycznych.  

Za Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego
dr n.med. Mariusz Duda

Prezydent PSI Polskiego Stowarzyszenia Implantologicznego
Wiceprezydent (Polska) ICOI International Congress of Oral Implantologists

Wiceprezydent (Polska) DGOI - Deutsche Gesellschaft für Orale Implantologie.

PSI - implantologia stomatologiczna

Baza członków PSI

złoty partner curriculum implantologii

banner-top
banner-top
banner-top
banner-top
banner-top
banner-top
banner-top
banner-top
banner-top
banner-top

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies.